Facebook

Bruken av sosiale medier har eksplodert i løpet av de siste årene. Den enorme populariteten til tjenester som Facebook og Twitter gjør at sosiale medier nå er blant de viktigste verktøyene for aktører som vil nå ut til de store massene. Det sentrale poenget med medier som Facebook og Twitter er å skape interaksjon med nettbrukere. Brukerne bygger relasjoner og nettverk, og deler informasjon om hva de liker og ikke liker til sine nettverk. Det gir store muligheter i forbindelse med markedsføring på web.

Sosiale bokmerker
Sosiale bokmerker er knapper som gjør det enkelt for en nettbruker å dele en artikkel ved å sende linker ut til sosiale medier, på e-post til venner, eller lagre dem i online bookmarking-tjenester . Eksempler på tjenester som det ofte lages sosiale bokmerker til er: Digg, Reddit, Google, Yahoo, Facebook, Twitter, Myspace og Windows Live. 

Twitter
På Twitter legger folk ut korte meldinger (Tweets) om det som opptar dem i øyeblikket. Hvis det som opptar dem i øyeblikket er en artikkel på din webside, vil de kanskje publisere en link til den sammen med en kort kommentar. Brukerne kan kommentere eller publisere andre brukeres tweets, eller delta i samtalen ved å knytte egne tweets til det aktuelle temaet. For websider med interessant innhold er dette en meget effektiv måte å bygge linker på.

Facebook
Bedrifter og organisasjoner har inntatt Facebook med full tyngde. Tilstedeværelse på Facebook er blitt et must for mange bedrifter.

En Facebook-side brukes til å samle fans, dele nyheter og andre opplysninger med verden. Facebook-sider er i motsetning til Facebook-grupper, åpne for allmennheten, ikke bare for Facebook-brukere. Det kan derfor fungere som en ekstra webside for virksomheter. På en standard Facebook-side kan man enkelt dele meldinger, notater, linker, bilder, videoer, arrangementer med mulighet for (uforpliktende) påmelding, og man kan starte diskusjoner som folk kan delta i.

Strategi for bruk av sosiale medier
Identifiser:

Hva du vil oppnå med å være tilstede der folk ferdes på nettet.

Hvilke målbare resultater ønsker du?

Hvilke ressurser har du eller er du villig til å stille til rådighet for å oppnå disse målene?Hvilke målgrupper er viktige for deg?