• SEO
  • Google
  • Facebook
  • Statistikk

Optimalisering av sider for søkemotorer er en møysommelig prosess hvor  koding og innhold må spesialtilpasses. Dette må deretter kontinuerlig følges opp med statistikk og oppfølging av resultater da dette er ting som hele tiden endrer seg. Nye konkurrenter kommer til, og søkemotorene endrer logaritmene sine. Derfor er ikke dette bare en engangs jobb, men en kontinuerlig konkurranse for å komme høyt og forbli høyt rangert. Man må følge med på hvordan resultatene endrer seg og man må følge med på hvordan søkemotorene endrer sine logaritmer.

Søkemotoroptimalisering er et fag

Når sidene er optimalisert, må man melde inn sidene til søkemotorer. Dette er det ingen automatikk i. Man må manuelt si i fra til hver enkelt søkemotor om at man har en side de bør besøke med sine såkalte ”Spiders”. Innovi Digital har selvfølgelig verktøy som gjør dette arbeidet enklere. Man bør også legge inn lenker til sin egen side på så mange andre nettsider som mulig. Dette gjør siden din mer populær hos søkemotorene – som antar at en side som har mange linker som peker til denne siden må være en god og relevant side. Det er mange variabler som søkemotorene vurderer før de avgjør om en side er relevant for et søkeord eller ikke. Og for å gjøre det hele enda mer komplisert har hver søkemotor sine egne regler som gjerne endres med jevne mellomrom. I Innovi Digital holder vi oss kontinuerlig oppdatert på hva som skjer i markedet når det gjelder søkemotorer.

Innovi Digital sitt tiltak:

  • Arbeidsmøte for å finne relevante nøkkelord og viktige konkurrenter.
  • Veiledning til strukturering av nettstedet og optimalisering av de forskjellige nøkkelordene.
  • Melde opp siden til søkemotorer og kataloger
Beskrivelser:

1. Velge effektive nøkkelord til å optimalisere sidene med. Finne din bedrifts viktigste nøkkelord. Se på hvilke nøkkelord dine konkurrenter bruker for å få flere ideer til relaterte ord. Finne nøkkelord som interesserer lokalbefolkningen. Rangere de beste, mest effektive ordene ved å gå igjennom listen flere ganger. Finne de mest verdifulle sidene på nettstedet ditt og hvor vi skal bruke de rette nøkkelordene. 2. Struktur på nettstedet og sidene for og optimalisere for gode resultater i søkene. Optimalisere <title> på sidene med valgte nøkkelord. Lage en unik og relevant meta-beskrivelse og -tags for hver optimaliserte side. Optimalisere headings (overskrifter) med nøkkelord på hver av sidene. Optimalisere alle bilders ALT og titler med nøkkelord på hver av sidene. Optimalisere strukturen på siden. Velge foretrukket domene (WWW vs. Non-WWW). Optimalisere intern linkstruktur på siden. Redusere antall linker som linker ut fra egen side. Skrive om dynamiske adresser så de blir søkemotor-vennlige. Inspisere siden for brutte lenker, manglende titler og trege sider. Inkluder lokal informasjon på dine sider. Bruk Google Webmaster tools for å knytte geografisk plassering med siden din. Knytte siden din mot sosiale medier. 3. Melde opp siden til søkemotorer og kataloger. Lage ett XML sitemap slik at søkemotorene finner alle undersidene på nettstedet ditt. Legge inn XML sitemap i søkemotorene. 4. Side Gjennomgå nøkkelordene du vil bruke for å optimalisere siden. Design, slik at siden har ett bra utseende. SEF url, eventuelle SEO-plugins. Analytics for å kunne se trafikken.

Google Adwords! «Pay Per Click» (PPC) betyr nettopp det: Du betaler hver gang noen klikker på annonsen din.
Dette må ikke forveksles med bannere som er rene reklameplakater som vises for alle – uansett målgruppe. Klikk-kampanjer tilbys av søkemotorer som et tilbud til dem som ikke har tid og kompetanse til å jobbe med søkemotoroptimalisering. Det betyr at du kan velge ut så mange søkeord du vil, og at disse skal vises hver gang noen taster inn disse ordene i søkefunksjonen på nettleseren sin. Du betaler hver gang noen klikker på annonsen. Det finnes mange søkemotorer som tilbyr PPC, men vi har valgt å fokusere på den største av dem: Google Adwords.

Bruken av sosiale medier har eksplodert i løpet av de siste årene. Den enorme populariteten til tjenester som Facebook og Twitter gjør at sosiale medier nå blant de viktigste verktøyene for aktører som vil nå ut til de store massene. Det sentrale poenget med medier som Facebook og Twitter er å skape interaksjon med nettbrukere. Brukerne bygger relasjoner og nettverk, og deler informasjon om hva de liker og ikke liker til sine nettverk. Dette gir store muligheter i forbindelse med markedsføring på web.

Sosiale bokmerker

Sosiale bokmerker er knapper som gjør det enkelt for en nettbruker å dele en artikkel ved å sende linker ut til sosiale medier, eller på e-post til venner, eller lagre dem i online bookmarking-tjenester som Google bookmarks. Eksempler på tjenester som det ofte lages sosiale bokmerker til: Digg og Reddit, Google, Yahoo, Myspace og Windows Live. Og naturligvis Facebook og Twitter. Selv om det finnes mange populære sosiale medier, er det Facebook og Twitter som får mest oppmerksomhet.

Twitter

På Twitter legger folk ut korte meldinger – Tweets – om det som opptar dem i øyeblikket. Hvis det som opptar dem i øyeblikket er en artikkel på din webside, vil de kanskje publisere en link til den sammen med en kort kommentar. Brukerne kan kommentere eller publisere andre brukeres tweets, eller delta i samtalen ved å knytte egne tweets til det aktuelle temaet. For websider med interessant innhold er dette en meget effektiv måte å bygge linker på.

Facebook

Bedrifter og organisasjoner har inntatt Facebook med full tyngde. Tilstedeværelse på Facebook er blitt et must for mange bedrifter. En Facebook-side brukes til å samle fans, dele nyheter og andre opplysninger med verden. Facebook-sider er – i motsetning til Facebook-grupper – åpne for allmennheten, ikke bare for Facebook-brukere. De kan derfor fungere som en ekstra webside for virksomheter. På en standard Facebook-side kan man enkelt dele meldinger, notater, linker, bilder, videoer, arrangementer med mulighet for (uforpliktende) påmelding, og man kan starte diskusjoner som folk kan delta i.

Strategi for bruk av sosiale medier

Identifiser:

  • Hva du vil oppnå med å være tilstede der folk ferdes på nettet. Hvilke målbare resultater ønsker du?
  • Hvilke ressurser har du eller er du villig til å stille til rådighet for å oppnå disse målene?
  • Hvilke målgrupper er viktige for deg?

For å kunne måle resultatene av din internett satsing er det nødvendig med en statistikktjeneste som måler hva som skjer på siden din til enhver tid.

Eksempler på hva som kan måles er:

  • Antall side visninger (hvor mange sider som har blitt eksponert) pr. dag/uke/mnd.
  • Antall unike brukere (hvor mange personer) som har besøkt siden.
  • Hvilke søkeord som er brukt av de som kommer til siden via søkemotorer.
  • Hvilke sider besøkes mest/minst.
  • Hvilken side er brukerne på når de forlater nettstedet ditt.

Det finnes utallige av andre interessante målinger man kan foreta. Det viktigste er at man har satt seg noen konkrete målsetninger på forhånd og så følge opp disse. Google Analytics et avansert system for web statistikk. Det viser deg hvor mange besøkende websiden din har, hvordan de har funnet frem til den, hvor i verden de befinner seg osv. De data du innhenter gjennom Google Analytics er svært nyttige når dere skal evaluere deres markedsførings strategi og legge planer for fremtiden.