• SEO
  • Google
  • Facebook
  • Statistikk
Optimalisering av sider for søkemotorer er en  prosess hvor  koding og innhold må spesialtilpasses. Så må det følges opp kontinuerlig med statistikk og resultater da det  hele tiden endrer seg. Nye konkurrenter kommer, og søkemotorene endrer logaritmene sine. Det er en kontinuerlig konkurranse for å komme høyt og forbli høyt rangert. Man må følge med på hvordan resultatene endrer seg og på hvordan søkemotorene endrer sine logaritmer.
 

Søkemotoroptimalisering er et fag

Når sidene er optimalisert, må man melde inn sidene til søkemotorer. Da må man  si i fra til hver enkelt søkemotor om at man har en side de bør besøke med sine såkalte ”Spiders”.

Innovi Digital har verktøy som gjør arbeidet enklere. Man legger inn lenker til sin egen på så mange andre nettsider som mulig. Det gjør siden din mer populær hos søkemotorene, som antar at en side som har mange linker som peker til denne siden må være en god og relevant side. Det er mange variabler som søkemotorene vurderer før de avgjør om en side er relevant for et søkeord eller ikke. Hver søkemotor har sine egne regler som endres med jevne mellomrom. I Innovi Digital holder vi oss kontinuerlig oppdatert på hva som skjer i markedet når det gjelder søkemotorer.
 

Innovi Digital sine tiltak:

  • Arbeidsmøte for å finne relevante nøkkelord og viktige konkurrenter.
  • Veiledning til strukturering av nettstedet og optimalisering av de forskjellige nøkkelordene.
  • Melde opp siden til søkemotorer og kataloger

Beskrivelser:

          1. Finn din bedrifts viktigste nøkkelord. Se på hvilke nøkkelord dine konkurrenter bruker for å få flere ideer til relaterte ord. Ord som interesserer lokalbefolkningen. Rangere de beste, mest effektive ordene ved å gå igjennom listen flere ganger, og finn de mest verdifulle sidene på nettstedet ditt slik at vi vet hvor vi skal bruke nøkkelorden.

          2. Ha struktur på nettstedet og sidene for å optimalisere for gode resultater i søkene. Optimalisere tittel på sidene med valgte nøkkelord. Lag en unik og relevant beskrivelse og tags for hver side. Optimaliser overskrifter med nøkkelord på hver av sidene, titler med nøkkelord på hver av sidene, strukturen på siden (velg foretrukket domene), og intern linkstruktur på siden. Reduser antall linker som linker ut fra egen side. Skriv om dynamiske adresser så de blir søkemotor-vennlige. Inspisere siden for brutte lenker, manglende titler og trege sider. Inkluder lokal informasjon på dine sider. Bruk Google Webmaster tools for å knytte geografisk plassering, og mot sosiale medier.

          3. Meld siden til søkemotorer og kataloger. Lag et XML sitemap så søkemotorene finner undersidene fra nettsted. Legg inn XML sitemap i søkemotorene.

          4. Side: Gjennomgå nøkkelord, og design, slik at siden har ett bra utseende. SEF url, eventuelle SEO-plugins. Analyse for å kunne se trafikken.

Google Adwords: Pay Per Click (PPC): Du betaler hver gang noen klikker på annonsen din.

Google Adwords må ikke forveksles med bannere som er rene reklameplakater som vises for alle uansett målgruppe.
 
Klikk kampanjer: tilbys av søkemotorer som et tilbud til dem som ikke har tid og kompetanse til å jobbe med søkemotoroptimalisering. Det betyr at du kan velge ut så mange søkeord du vil, og at disse skal vises hver gang noen taster inn disse ordene i søkefunksjonen på nettleseren sin. Du betaler hver gang noen klikker på annonsen. Det finnes mange søkemotorer som tilbyr PPC, men vi har valgt å fokusere på den største av dem: Google Adwords.
 
Bruken av sosiale medier har eksplodert i løpet av de siste årene. Den enorme populariteten til tjenester som Facebook og Twitter gjør at sosiale medier nå er blant de viktigste verktøyene for aktører som vil nå ut til de store massene. Det sentrale poenget med medier som Facebook og Twitter er å skape interaksjon med nettbrukere. Brukerne bygger relasjoner og nettverk, og deler informasjon om hva de liker og ikke liker til sine nettverk. Det gir store muligheter i forbindelse med markedsføring på web.

Sosiale bokmerker

Sosiale bokmerker er knapper som gjør det enkelt for en nettbruker å dele en artikkel ved å sende linker ut til sosiale medier, på e-post til venner, eller lagre dem i online bookmarking-tjenester . Eksempler på tjenester som det ofte lages sosiale bokmerker til er: Digg, Reddit, Google, Yahoo, Facebook, Twitter, Myspace og Windows Live. 

Twitter

På Twitter legger folk ut korte meldinger (Tweets) om det som opptar dem i øyeblikket. Hvis det som opptar dem i øyeblikket er en artikkel på din webside, vil de kanskje publisere en link til den sammen med en kort kommentar. Brukerne kan kommentere eller publisere andre brukeres tweets, eller delta i samtalen ved å knytte egne tweets til det aktuelle temaet. For websider med interessant innhold er dette en meget effektiv måte å bygge linker på.

Facebook

Bedrifter og organisasjoner har inntatt Facebook med full tyngde. Tilstedeværelse på Facebook er blitt et must for mange bedrifter.

En Facebook-side brukes til å samle fans, dele nyheter og andre opplysninger med verden. Facebook-sider er i motsetning til Facebook-grupper, åpne for allmennheten, ikke bare for Facebook-brukere. Det kan derfor fungere som en ekstra webside for virksomheter. På en standard Facebook-side kan man enkelt dele meldinger, notater, linker, bilder, videoer, arrangementer med mulighet for (uforpliktende) påmelding, og man kan starte diskusjoner som folk kan delta i.

Strategi for bruk av sosiale medier

Identifiser:

  • Hva du vil oppnå med å være tilstede der folk ferdes på nettet. Hvilke målbare resultater ønsker du?
  • Hvilke ressurser har du eller er du villig til å stille til rådighet for å oppnå disse målene?
  • Hvilke målgrupper er viktige for deg?
For å kunne måle resultatene av din internett satsing er det nødvendig med en statistikktjeneste som måler hva som skjer på siden din til enhver tid.

Eksempler på hva som kan måles er:

  • Antall side visninger (hvor mange sider som har blitt eksponert) pr. dag/uke/mnd.
  • Antall unike brukere (hvor mange personer) som har besøkt siden.
  • Hvilke søkeord som er brukt av de som kommer til siden via søkemotorer.
  • Hvilke sider besøkes mest/minst.
  • Hvilken side er brukerne på når de forlater nettstedet ditt.

Det finnes utallige av andre interessante målinger man kan foreta. Det viktigste er at man har satt seg noen konkrete målsetninger på forhånd og så følge opp disse. Google Analytics et avansert system for web statistikk. Det viser deg hvor mange besøkende websiden din har, hvordan de har funnet frem til den, hvor i verden de befinner seg…. De data du innhenter gjennom Google Analytics er svært nyttige når dere skal evaluere deres markedsførings strategi og legge planer for fremtiden.